lørdag 27. februar 2016

Har du dilla?

Den der dilla som så mange snakker om, hva er det egentlig? Er det noe man har, noe man får, noe man kjøper, eller hva? Har du dilla? Hvor har du i så fall fått tak i den? 

Jeg kan bare ikke se at jeg har den der dilla... kanskje det er noe jeg burde ha hatt?
Det eneste jeg har er samlemani, kan det sammenlignes med dilla tro? 
Jeg samler på oppskrifter. Siden jeg var 13-14 år og begynte å strikke så har jeg samlet. Klipt eller revet ut av blader, først var det Det Nye, så ble det Hjemmet. Jeg har samlet på det meste innen håndarbeid, strikking, hekling, brodering osv. Men ikke så mye syoppskrifter, det har liksom ikke vært min greie. Og nå når jeg er passert 50 så sitter jeg og tenker tilbake på den strikkeoppskriften jeg husker best av de jeg samlet på. 


Og det må bare bli Fallon-genseren. Husker dere den? Fallon fra Dynastiet. Den såpeserien som gikk år etter år etter år på tv. Som alle bare MÅTTE se. Det ble laget en Fallongenser som det stod oppskrift på, mest sannsynlig i Det Nye. Den var i sånn lys pastellfarge - blå-rosa-hvit som gikk inn i hverandre. Og ermene var strikket på skrå opp fra vrangborden på bolen. Den var bare såååå fin! Jeg prøvde å google etter den men jeg fant den ikke, det er nok for lenge siden den ble utgitt og den er vel utgammel for lenge siden. Men det ble aldri til at jeg strikket den.

Men tilbake til samlemanien. Jeg har da altså noen permer fulle med oppskrifter. Og jeg fortsetter å samle. Nå også på strikkebøker. Når det kommer ut en ny strikkebok som ser interessant ut så må jeg jo bare ha den! Det kan jo hende at det er noen oppskrifter der som jeg liker og som jeg kanskje en gang kommer til å strikke. 


Faktisk så er Oddvars fineste kofte fra en strikkebok som jeg har, den første Kofteboken. Og den vokser da på pinnene, selv om det har gått litt tregt den siste tiden. Men nå fremover har jeg bedre tid til å strikke. Tror jeg da. Jeg er snart ferdig med å strikke bakstykket og skal til med forstykket. Både bakstykket og framstykket skal strikkes frem og tilbake. Så da søkte jeg på Youtube etter en video for å se hvordan man strikker rett baklengs. Jeg prøvde noen omganger. Og fant ut at dette er jo mye enklere enn å strikke mønster fra vrangsiden. 


Men tilbake til min samlemani. Til bursdagen min fikk jeg et gavekort fra noen av mine arbeidskolleger. I dag bestemte jeg meg for å se om jeg fikk brukt det. Og går man innom en bokhandel så er det vel det minste problemet. Det problemet som oppstår da er hvilken bok man skal bruke det på. Ikke det at jeg ikke har bøker fra før, jeg har vel snart en bokhylle full av strikkebøker, i tillegg til flere bokhyller og kasser med romaner/krim/dokumentar/barnebøker osv. I dag stod valget mellom Klompelompeboka og Strikketid.


Jeg bladde fort igjennom Klompelompeboka og fant mye fint! Men samtidig så jeg at der var mest oppskrifter til baby og barn, og siden jeg ikke har noen slike nydelige små å strikke til så falt valget på Strikketid. Den nye boka til Marte Helgetun. Og der var det mye fint! Noen av plaggene står allerede på to-knit-lista mi. Når jeg rekker det....

6 kommentarer:

  1. Veldig fin kofte du strikker! Takk for tips om rett baklengs! Det må jeg nok lære meg. Jeg er også begeistra for designet til Marte Helgetun, og det er ikke fordi jeg er nordmøring, altså. Hun er flink!

    Ønsker deg en fin søndag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg har strikket en «Fallon-genser» i din tid! Ble dessverre stjålet i et innbrudd og har ikke engang et bilde av den igjen.
    Hadde vært moro å lage en til - om det gikk an å finne mønsteret.

    SvarSlett
  3. Jeg har strikket en «Fallon-genser» i din tid! Ble dessverre stjålet i et innbrudd og har ikke engang et bilde av den igjen.
    Hadde vært moro å lage en til - om det gikk an å finne mønsteret.

    SvarSlett
  4. Jeg har strikket en «Fallon-genser» i din tid! Ble dessverre stjålet i et innbrudd og har ikke engang et bilde av den igjen.
    Hadde vært moro å lage en til - om det gikk an å finne mønsteret.

    SvarSlett
  5. Jeg har dette mønsteret, jeg strikket den i svart.😊

    SvarSlett
  6. Hei. Er det mulig å få en kopi av oppskriften til fallon genseren hos deg?

    SvarSlett