søndag 21. januar 2018

Jeg klarte det

En rett før jul kom min datter hjem fra jobb og lurte på om jeg tok på meg å strikke et par selbuvotter. En av hennes kollegaer hadde ønske om et par i hvit og grå. Og jeg sa selvfølgelig ja til det. 


Jeg har faktisk aldri strikket selbuvotter før så det var kanskje på tide. Jeg har egentlig strikket veldig lite votter, annen enn babyvotter, så det var litt moro å prøve seg på noe nytt. 


Jeg dukket ned i garnlageret mitt og fant de rette fargene. Garnet er Rubin fra SparKjøp som jeg kjøpte for noen få år siden. Det fine med garn er at det holder seg på årsvis i lageret og blir aldri gammelt. 


Jeg fant også en bok i "strikkebiblioteket" mitt hvor det var akkurat den oppskriften jeg trengte. Boken heter Norsk Småstrikk og den har jeg hatt i mange år. En bok med mange fine tradisjonelle mønstre både til store og små.


Og så klarte jeg jo det som jeg har har sett mange gjøre feil: Jeg klarte å strikke en venstrevott og en høyrevott istedenfor to høyrevotter eller to venstrevotter. Men jeg så at det kunne være lett å gjøre feil om man ikke var obs på det. 



I tillegg så vokser Nancygenseren også. Den har vokst enda noen få cm siden i går da jeg var på nattevakt i natt og fikk strikket et par cm der. Nå er det full fokus på denne til den er ferdig, jeg regner med mottakeren venter så smått på å få den. 

6 kommentarer:

  1. De er nydelige vottene du har strikka!! Det er artig med sånn småstrikk synes jeg også 😊 Kos deg Margrete ❤️

    SvarSlett
  2. Fine votter 👍 Holder også på med votter om dagene. Jeg liker å strikke votter❤️

    SvarSlett
  3. Fine vottar med flott mønster :)

    SvarSlett
  4. Koselig med selbustrikk! Skulle tro du hadde mange par på samvittigheten. Fint arbeid! Ser litt av hvert på strikkesidene på facebook. Dette mønsteret er gammelt og godt, og jeg har strikka mange slike. Du må bare fortsette med selbuvotter. Godt jobba! Lykke til med Nancygenseren!

    Klem

    SvarSlett
  5. Kjempefine selbuvotter! Jeg er i gang med mitt aller første vottepar med mønsterstrikk, Oktobervotten. Så langt har det gått fint; nå skal jeg starte på felling i toppen, og det må vel også gå bra. Oppskriften var litt udetaljert, så jeg måtte også ty til strikkebiblioteket for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det.
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  6. Herlige votter... jeg elsker klassisk mønster... selbu er så fint.
    Jeg er i gang Marius med de klassisk fargene.
    Jeg liker kanten fra din Nancygenseren... lykke til og masse moro.
    God kveld. Hilsen fra Viola

    SvarSlett