torsdag 18. juni 2015

Yangtze, hekling og frosk.

Her henger klesvasken til tørk ute i gata.

I dag var regnet over og sola kom frem igjen. Det er så deilig å bare gå rundt i shorts og singlet og kjenne varmen rett mot huden. Det er ferie for meg.

Måtte bare knipse dette, morsomme hekle "blomster".

I dag møtte jeg Marie og Carley på en holdeplass tidligere enn der jeg pleier å gå av. Vi skulle hente billetter til toget i morgen. Men det fikk vi ikke gjort der, så vi dro og spiste lunsj isteden.

Hele gata full av mat.

Etter det tok vi metroen et stykke, gikk på en buss og kjørte et godt stykke med den. Da vi kom frem var vi ved et helt annet område av byen.

Vi gikk oppover en gate med mer typiske turistbutikker og selgere i gaten. Vi kom til en gate som bestod av mat. Alle slags typer mat, fisk, kjøtt og grønnsaker i alle varianter. Veldig morsomt å se selv om det ikke var så enkelt å se hva alt er for noe.

Etter det tok gikk vi til Yangtzeelven og tok båten over der. Denne elven er Asias største og verdens tredje største elv. Har jo hørt Marie snakket om at hun har vært der tidligere i år, og moro å komme dit og se del selv også. Og også se utsikt over byen fra båten.

Vi hadde deretter et par timer å slå ihjel, så da gikk vi i parken og satte oss og pratet en stund. Folk stirrer enda på oss og tar bilder av oss.

Mens vi satt i parken kom to-tre ektepar med et barn, de stilte seg opp rett foran oss og tok bilde, sikre på at vi ble med. Det stakk en liten jævel i meg og jeg satte opp et skikkelig glis. De lo da de så på bildet i etterkant på sine mobiler...

Marie og Carley stod og tok selfiebilder av seg selv med sine mobiler. Mens de gjør det, kommer noen kinesiske ungjenter og stiller seg inntil dem og tar selfie med Marie og Carley. Så slik gjør de bare, uten å spørre.

Kineserne er ganske renslige. Ihvertfall når det gjelder mat og tilberedning av den. Riktig nok på de fleste steder. De har da gjerne munnbind eller et plaststykke festet rundt ørene som går fra haka og opp slik at de ikke skal puste på maten. Men samtidig har barna her bukser med åpning i baken slik at de kan gjøre fra seg hvor som helst. De fleste av de minste babyene har bleier, men de litt større har åpning. Så på den måten er de ikke så renslige allikevel.

Marie skulle sammen med sine venner ut og spise avskjedsmiddag i kveld. Det er ei i venneflokken som skal hjem. Hun hadde i utgangspunktet sagt at jeg skulle være med, men jeg tenkte at noe må ungdommene få gjøre selv også, uten hun der "gamle" mora tilstede.

Drikker av forskjellig frukt. Jeg kjøpte den av vannmelon og den smakte godt!

Så da tiden var inne viste Marie meg til metroen og jeg tok den hjem til hotellet. Men først måtte jeg ha meg litt middag jeg og. Og i dag ble det vårruller og fried chicken, og det var godt.

Lyst til å smake en frosk?

Nå skal jeg pakke sekken min og finne senga om ikke så alt for lenge. I morgen drar vi på weekendtur til Beijing. Så da blir neste del av reisebloggen når vi kommer derfra på mandag.

Denne mannen spurte folk om penger for å overleve.
En av de fattige i Kina.