tirsdag 23. juni 2015

Hotelltrøbbel og Sommerpalasset

Den første helga her i Kina stod weekendtur til Beijing på planen. Vi dro til togstasjonen og hentet billettene våre før vi satte oss på lyntoget. Og det gikk rimelig fort. Det er ca. 110 mil fra Wuhan til Beijing, og denne turen gikk på ca. 5 1/2 time. Det raskeste jeg så at toget gikk var i 315 km/t.

Jeg hadde misforstått Marie på tidspunktet vi skulle ankomme hotellet i Beijing, jeg hadde gitt beskjed om at vi kom tidligere enn vi gjorde. Så da vi kom dit hadde de allerede tatt rommet vårt og gitt det til noen andre. Og de hadde ikke noe annet ledig rom til oss heller. Så var det å begynne letingen etter et nytt hotell til oss. Jeg gikk inn på Booking.com og fant et 5-stjerners hotell som hadde ledig rom. Og prisen ble bare 250 kr mer for 3 netter, totalt ble det 1300 kr for oss to i 3 netter. Ikke noe å si på den prisen.

Men så var det å komme seg dit da. Betjeningen på det hotellet vi stod på var lite behjelpelig med å finne en taxi til oss. Det var bare å gå utenfor å kapre en taxi som kjørte forbi. De fikk tak i en rickshawtaxi til oss. Han mente det tok bare 10 minutter å kjøre oss til det nye hotellet. Vi satt på med han i 10 minutter, da stoppet han og spurte noen om veien, det viste seg at han ante ikke hvor det nye hotellet lå. Dette giddet vi ikke mer av, så vi gikk av der og prøvde å finne en bil som kunne kjøre oss. Vi fant ut at vi stod i et dårlig område for taxi, det var gågater alle veier. Vi gikk et stykke for å komme ut av gågata, og prøvde der å få tak i en taxi. Men ingen stoppet.

Så kom ei koselig kinesisk dame bort til oss og spurte om vi trengte hjelp. Hun snakket veldig bra engelsk og vi fikk da endelig tak i en bil som kjørte oss rett til hotellet. Og den kjøreturen tok ca. 20 minutter. Klokka var 00.30 da vi kom dit, så vi sjekka inn og stupte rett til sengs.

Dagen etter så vi at dette hotellet lå mer sentralt i forhold til planene vi hadde for helga. Og i tillegg hadde det en nydelig utsikt fra rommet vårt, som lå i 6. etasje.

Vi gikk til en lang gågate hvor byborten lå i enden. Marie hadde vært i samme område sist hun var i Beijing så hun visste hvor vi skulle dra. Vi fant metroen og tok den til Sommerpalasset,

Det var hit til sommerpalasset at de kinesiske keiserfamiliene trakk seg tilbake under hete og fuktige sommermåneder. Og området er stort! Vi gikk en runde rundt og bare så på alt.

Området er bygget rundt en innsjø, og rundt om ligger mange hus, store og små. Midt på innsjøen ligger ei øy, også med hus på, Vi tok båten over dit og gikk rundt øya. På den andre siden går det ei bru over til "fastlandet" så da tok vi turen over brua.

Timene går når man går slik og ser, så da vi kom til inngangen igjen var det ikke så lenge til de stengte. Vi fant en taxi og tok den tilbake til byporten.

Resten av ettermiddagen gikk vi rundt i gågaten. Marie visste om en gate med boder hvor de selger souvernirer, så vi måtte dit og se. Og det ble da litt handling og pruting der.

Er man i Beijing så må man smake Pekingand. Marie visste om en restaurant hvor de hadde nydelig mat. Grillet Pekingand er så absolutt å anbefale!