mandag 29. juni 2015

Grillspyd, museum og due.

Etter helga i Beijing var vi begge slitne. Og Marie skulle på skolen tirsdagen utover ettermiddagen, samt spise middag med venner som skulle dra hjem dagen etter. Så da tok jeg det med ro denne dagen. Sov lenge, gikk på Starbucks og spiste en god lunsj, så tok meg med meg boka mi og satte meg i parken rett nedenfor hotellet og leste i boka mi en stund. 


På kvelden gikk jeg inn på en restaurant for å spise middag. Jeg spurte om de hadde meny på engelsk, men det hadde de ikke. Ikke var det bilder på den heller så jeg kunne se hva de hadde. 


Jeg spurte da om de snakket engelsk, noe en av dem gjorde sånn bittelitt. Han sa Barbeque og da skjønte jeg ihvertfall litt. Jeg spurte om det var fisk eller kjøtt, da fikk jeg vite at de hadde lam og gris. Han foreslo at han kunne sette sammen et måltid til meg og jeg tok sjansen på det. Og jeg ble positivt overrasket. 


Han kom og serverte meg først 4 kyllingvinger, så en slags rissuppe, som var veldig god. Etter det kom det 15 - 20 grillspyd med grisekjøtt på, så like mange grillspyd med lammekjøtt på, Og det smakte godt! Det var småe kjøttbiter og få kjøttbiter på hvert spyd, men allikevel ble det alt for mye mat, så jeg klarte ikke å spise opp alt, det var vel sånn omtrent halvparten igjen. Og så billig var det heller ikke, med en halvliter Tiger øl ble det 157 CNY, ca. 200 kr. Men det var verdt det allikevel.


Onsdagen ble også en rolig dag da Marie var på skolen til kl. 16. Jeg møtte henne ved metroen etter det. Vi skulle dra til et strøk hvor det var en park og noen fine hus og se, men vi fant den ikke. Så vi ble isteden gående noen gater i et boligstrøk. Vi fikk se litt av hvordan kineserne bodde. 


Vi stoppet ved en kiosk for å kjøpe noe å drikke og satte oss ned ved et bord utenfor. Helt til en svær kakkerlakk kom og satte seg på bordet. Da gikk vi.


Torsdagen var skolen ferdig kl. 12, så da møtte jeg henne som vanlig ved metroen. Vi skulle på Hubei Provincial Museum. 


Og her var det mye å se. Også utenfor, kineserne er flinke på parkområder og blomster.


Inne var det tre etasjer. Den første etasjen inneholdt utstilling fra krigen mellom Kina og Japan. Mye krigshistorie altså.


Man and wife of the year: Mr. and mrs. Chiang Kai-shek. Januar 1938. 


De to øverste etasjene inneholdt mer fra det gamle Kina. Vaser og skåler fra diverse dynasti, 


Men etasjen inneholdt også hodeskaller fra flere forskjellige kinesiske mennesker, og også et skjelett fra en historisk kineser. 


Og så disse søte da, to lam utskåret i tre. Måtte bare ha bilder av dem. Det var egentlig ikke lov til å ta bilder i museet, men alle gjorde det og vaktene, som var over alt, sa ingenting. 


Etter dette museet gikk vi på Hubei museum of art som ligger ved siden av. 


Der var det også flere etasjer. I første etasje var det moderne kunst av kvinnelige kinesiske kunstnere. 


I de øverste etasjene eldre kunst, også fra kinesiske kunstnere. Mye fint å se på her også. 


Og heller ikke her lov å ta bilder, men vaktene så at alle gjorde det men sa ingenting. 


Vi avsluttet denne dagen på en finere restaurant. Og noe ny mat må man jo smake på, så denne gangen ble det due i tillegg til and. Due smakte veldig godt, det har en egen smak som ikke ligner på kylling eller andre fuglesorter jeg har smakt før. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar