søndag 14. juni 2015

Ferie i Wuhan.

Etter en lang reisevei er jeg ankommet Wuhan i Kina. Reisen bestod  flytav 4 flyturer. Først Kristiansund - Oslo, så Oslo - London, den neste og lengste London - Hong Kong og til slutt Hong Kong - Wuhan. Til slutt en vel times taxitur fra flyplassen til hotellet. Jeg startet hjemmefra kl., 13.30 og var her ca. kl. 22.00. Dvs. at Kina ligger 6 timer foran oss, så jeg brukte ca. 26 - 27 timer totalt. En lang tur, men det gikk veldig greit. Jeg hadde ca. 2 timer på hver flyplass, og det trengte jeg også, flyplassene er store og det er langt å gå fra ankomsthall til neste gate.

Utsikt over Hong Kong fra flyplassen.

Så hva gjør jeg her i Wuhan, en by i Kina som fåtall av nordmenn har hørt om? Jo, jeg besøker datteren min, Marie, som har bodd her siden i fjor høst. Hun studerer Mandarin og er på utveksling fra Universitetet i Portsmouth i England. Så da bestemte jeg meg for at jeg måtte dra hit på besøk, dette er jo en once-in-a-lifetime opplevelse, det er liksom ikke hver dag man drar til denne siden av jorda.

Jeg bestilte hotellrom i de øverste etasjene for å kanskje få litt utsikt.
Jeg havnet på etasje nr. 7 og her er utsikten fra rommet.

Wuhan er en by med 5 millioner innbyggere. Den ligger i provinsen Hubei i det sentrale Kina.

Litt av området i kjøpesenteret. Gangbroen binder deler av kjøpesenteret sammen.

Marie kom og møtte meg på flyplassen og ble med meg til hotellet. Og bra var det, for sjåføren ville ha 280 CNY for å kjøre oss. Marie protesterte, hun har tidligere betalt ca. 150 CNY på samme turen. Men de ser at det er turister og da benytter de sjansen til å få noen kr. ekstra.

I går møtte jeg Marie ved metrostasjonen som er ca. 5-10 minutters gange fra hotellet. Hun viste meg litt rundt i området her jeg bor. Vi dro på et stort kjøpesenter som inneholder det meste. Det var bygd opp med gater fra forskjellige land, Spain street, Italy street osv.

Etter det tok vi metroen til der Marie bor. Hun bor altså på universitetsområdet, i et hybelhus, hvor hun har et rom med bad.

Hun viste meg litt rundt i nærområdet der hun bor, og vi spiste middag på et av de stedene hun pleier å spise til vanlig. Før jeg tok metroen tilbake til hotellet på kvelden.

Kineserne er veldig nysgjerrige. Mange av de som bor her har ikke sett en utlending, og ihvertfall ikke en norsk blondine, før. Og de stirrer. Og noen stiller seg rett opp og tar bilder. Det er nesten som man føler seg som en kjendis, slik som de glor og knipser i vei... hehe...

Wuhans utgave av Notre Dame.

Denne mannen satt med et lite fotografi av et brudepar, og så malte han dem.